Kangasalan kirkko on Suomen saavutettavin

Kangasalan kirkko on voittanut äänestyksessä Suomen saavutettavin kirkko -tittelin.
Kangasalan kirkko

Ensi vuonna 250 vuotta täyttävä Kangasalan kirkko on valittu vuoden saavutettavimmaksi kirkoksi Radio Dein ja kirkon vammaistyön neuvottelukunnan järjestämässä äänestyksessä. Äänestyksen tulos julkistettiin Radio Dein Toivon Päivässä 17.8.  Kangasalan kirkko sai 43 prosenttia annetuista äänistä.

Saavutettavalla kirkolla tarkoitetaan kirkkoa, jossa on huomioitu erilaiset kohderyhmät, esteettömyys ja erityistä tukea tarvitsevien seurakuntalaisten eritystarpeet.

Kangasalan kirkko sijaitsee Kangasalan keskustassa, hyvien kulkuyhteyksien varrella. Kirkossa on esteetön, kynnyksetön ja portaaton kulku ovelta alttarille ja kirkosta löytyy lainattava pyörätuoli sitä tarvitseville. Virsiä voi laulaa pistekirjoituksella kirjoitetuista tai isosti tekstatuista virsikirjoista. Pihasta löytyy kaksi invapysäköintipaikkaa ja sisältä inva‑WC.  Induktiosilmukka ja sähköiset näyttötaulut helpottavat tilaisuuden seuraamista, minkä lisäksi kirkko on erityisen valoisa ja äänentoistoon on panostettu. Lapsiperheet on huomioitu erikseen lasten leikkihuoneella sekä kirkkopussukoilla, jotka voi ottaa mukaan kirkkosaliin.

Kirkko on kaikkien saatavilla.

2016-08-17 15:24:00.0